Az eredeti cikk a Zsiguli.hu oldalán: GM tollából
A vákumos (Ózon) karburátor házi beszabályzása, hogy gyorsuljon, keveset egyen stb.:
(alapvető feltétel a frissen ellenőrzött szelephézag, és a jónak mondható gyújtás)
mityenka üzemeltetése során már a porlasztó finombeállitásanak kérdéseivel
foglalkozom.
BAZI sokat számít az a kis pöcs megkerülőlevegő-csavar!!!!
amikor a beszívónyílást a kritikus keresztmetszetre szűkíti a csavar, és
tényleg szabályozni kezd, azon a helyen a negyed vagy nyolcad fordulatok is
számítanak!!
az egyenletes, túldúsításmentes alapjáratot a megkerülőcsavar minden
állásánál be lehet lőni, de haladás/gyorsítás közben ez a rohadt levegőcsavar
határozza meg, hogy mennyi kakaó jut a motorba. (NAGYON FONTOS: azt
feltételezzük, hogy az úszószint, és a fúvókaméretek az eredetiek)
minden műszer nélkül lehet a cuccot optimalizálni, mert a motor
fordulatszámváltozása egyértelmű választ ad (a pontos gyújtás szintén
alapfeltétel. nem jó például, ha megnyúltak a röpsúlyrugók).
ha érdekel valakit, így csinálom:
előimádkozás:
A. a klasszikus ladák vákumos működtetésű második torokkal szerelt
porlasztóiról van szó (ózon porlasztó), amelyeknél az első torok oldalán egy
"haszontalan" kis csavar van (az a megkerülőlevegő-csavar), gyári állapotában
plomba mögött. (lásd alul az illusztrációt)
senkit nem instruálok arra, hogy törje ki a plombát (egy facsavart
belekopogtatva és nem túl mélyen belehajtva a közepébe a plomba kitéphető).
de akinél már nincs lezárva a csavar az állítgatás elől, semmit nem
veszíthet, a gyári beszabályozás úgyis odavan már. esetleg illik memorizálni
az eredeti állapotot (mondjuk hány fél fordulatra volt a teljesen becsavart
állásig), hogy ha nem sikerül valami, a csavart vissza lehessen tekerni ugyanoda.
B. meg kell győződni az első torok tökéletes záródásáról. mert ezt néha el
szokták barmolni, és elszedik a pénzt a "porlasztó kitakarításáért". (az az
első torok, amit a gázkar mozgat.) a porlasztót oldalról szemlélve alul
jobboldalt van egy hernyócsavar. ha gyanú van arra, hogy ezt vmi idióták
eltekerték, kis csavarhúzóval kifelé kell hajtani a hernyócsavart, hogy
eleressze az ütközőt és teljesen zárjon a fojtószelep. akkor már biztosan
zár, ha a hernyócsavar felső vége a fojtószeleptengely ütközőjéhez
láthatóan nem ér hozzá. így viszont nem szabad hagyni (a fojtószelep
kikaparhatja a torkot, esetleg megszorul). úgy van jól beállítva, ha a
hernyócsavar könnyedén hozzáér az ütközőhöz, de nem emeli meg.
FIGYELEM!! ha el volt állítva a fojtószelep végállása, de az alapjárati
mennyiségcsavar (legalul középen) és a minőségcsavar (legalul jobb oldalt)
kijjebb tekerésésével sem lehet stabil alapjáratot beállítani, akkor
katasztrófálisan EL VAN TÖMŐDVE az alapjárati rendszer!!! minden
beszabályozási kísérlet felesleges, amíg a teljes porlasztót szét nem szedik
darabokra, és alaposan ki nem mossák/át nem fúvatják!!!
szintén nincs alapjárat, ha a kocka ladákon előforduló vákumcsöves
takarékrendszer csövei rosszul vannak feldugva, rossz egy érintkezés, vagy
szakadt a mennyiség csavarral egybeépített membrán.
vagyis előbb legyen stabil alapjárat, és aztán tessék tovább haladni.
szintén rontja a hatásfokot, ha a porlasztó illeszkedő felületei a sok
szétszedéstol a csavarok körzetében elhajlottak, és rés képződik köztük.
ezt mind korrigálni kell, és új tömítésekkel összerakni az egészet,
különben nincs értelme kínlódni a beállítással.
az alapjárati fúvókának (a megkerülőlevegő-csavar mellett jobbra egy menetes
tartóban rejtőzik, esetleg egy mágnestűs egység végébe dugaszolva) nem lehet
válla. a kúpos felfekvő felületnek simának kell lennie. természetesen az
alapjárati fúvókának eltömődve sem szabad lennie. (akkor OK, ha kiszedve a
tartójából, a hegyén levo pici lyukon át lehet látni.)
mind a három beállítócsavarra (megkerülőlevegő, minőség és mennyiségcsavar)
egy-egy új gumigyűrű sem árthat. kb 10 forint darabja, de a méretnek stimmelnie
kell.
- (O-ring kft. 1063 Szinyei M.P.u 14. T:2690996,
- Bosch autósboltok: Király utca 53. 267-51-34
- Böszörményi út 3. /a Déli pályaudvarnál/ 355-59-32)
ez utóbbiakban 200ft áron gyári túlfolyócsőhöz is hozzá lehet jutni. ez a
cső a porlasztó alatt kívül, a szívócső fűtéscsatlakozója alá van betekerve,
és kissé félrefordítva. mert ennek sem szabad ám eltömődve lennie (ennek
ellenére gyakran összenyomják fogóval az aranykezű szerelőbácsik)
a szívató csappantyújának a végállását is ellenőrizni kell (hogy teljesen
kinyit és bezár-e)
azt már meg sem említem, hogy akinek kedves az alapjárati rendszer
tisztasága, és az orcájának épsége, a motort egy pillanatig sem járatja
leszedett légszűrőfedéllel, vagy szűrő nélkül.
maga a beállítás:
1. a levegőcsavart a teljesen becsavarttól 0,5-1 fordulatra kihajtom, innen
kezdem.
2. ehhez a levegocsavar-álláshoz beállítom az alapjáratot. a minőségcsavar
(alul jobb oldalt) akkor van jó állásban, ha normális (800/900 ford/p) alapjárati
fordulatszám mellett a gyorsítószivattyú karjának (az úszóház alatt jobb kézre
egy görgos bigyó) kis mozdítására nem túl sokat ugyan, de emelkedik a fordulatszám
(ilyenkor plusz benzin jut a motorba, vagyis dúsul a keverék). a
fordulatszám-emelkedés megfigyelésének nincs trükkje, lehet hallani füllel,
hogy egy fél másodpercig szaporábban jár a motor.
3. emelt fordulet tesztje: bal kézel a gázkart kell tartani, és kb. 3000-es fordulaton
járatni a motort. a gyorsítószivattyúval ismét kis plusz benzint kell adagolni, és
várni a hatását. erre egy keveset újfent EMELKEDNIE kell a fordulatnak
(vagyis a keverék még éppen nincs túldúsítva, a plusz benzin javulást okoz)
4./a ha így emelkedik a fordulatszám, de a javulás túl soknak tűnik (még
szegény a keverék) akkor egy kicsit BEFELÉ hajtok a levegőcsavaron, és vissza
a 2.-es pontra újból alapjáratot állítani.
4./b ha a fordulatszám a plusz benzinre nem változik, netán csökken, akkor
sajnos túl van dúsítva a keverék. túl sok benzin jut a motorba az alapjárati
rendszeren, az átmeneti furatokon és az első torok fúvókarendszerén át.
ettől csak sz@rabbul megy az autó, és sokat fogyaszt. (biztos jó az
úszószint, tiszta a légszűrő, és gyári méretűek a fúvókák?)
a levegőcsavaron KIFELÉ hajtok egy keveset, hátha jobb lesz, és vissza a 2.
pontra az alapjáratot ellenőrizni.
ha a 3.-as pontban leírtakat néhány lépésben sikerül elérni, meg lehet
kísérelni egy tesztutat.
határozott, de ésszel kivitelezett gázadásra az autó minden fokozatban
rángatás nélkül gyorsít, szépen egyenletesen haladva pedig alig (fél
centire) kell nyomni a gázpedált.
ismételten felhívom a figyelmet a gyújtás fontosságára is. ha minden ok,
különösebb erőfeszítés nélkül bárkinek ehet 7 liter( alat)t az autója.
10telettel, gm.